Omega 3 och renhet??

Hur vet jag om mitt omega 3 tillskott är fritt från tungmetaller, PCB eller andra toxiner?
Detta är ett stort problem idag och många reflekterar inte över det när de köper omega 3 tillskott utan väljer det som är billigast eller har högt innehåll av fettsyrorna EPA & DHA. Viktigt att komma ihåg är att dessa fetter är väldigt lättflyktiga och oxiderar extremt lätt, därför är bäraroljan eller de antioxidanter som är tillsatta mycket viktiga för att förhindra att omega 3 blir förstört långt innan du ens skruvat av locket.

Billiga varianter tillsätter dåliga oljor eller för lite antioxidanter och resultatet blir att bäraroljan oxiderar omega 3 fetterna som härsknar. Dessa förkastliga produkter gör mer skada än nytta i kroppen, de belastar kroppen med fria radikaler. Det man kan göra är att be om produktens peroxidvärde som avgör hur stabil omega 3 är. Kom ihåg att det är stor skillnad i detta värde vid öppnandet av burken och tills det är slutkonsumerad så ett lågt värde flera veckor efter öppnandet är att föredra framför enbart ett lågt värde vid köptillfället.

Omega 3 ska smaka neutralt utan skarp smak därför rekommenderar jag flytande omega 3 för att lätt kunna konstatera kvaliteten samt att det är mycket lättare att ta rätt dos.

Idag finns det välkända märken på marknaden som säljer omega 3 med höga värden av dioxiner och peroxid, dvs undermåliga produkter, men som folk i allmänhet litar på pga att de marknadsförs kraftigt. Dock har nivåerna av gifter sjunkit markant de sista åren och rensats ut bättre i fler oljor än tidigare.

Behöver du inte en terapeutisk dos så för att få rekommenderat dagligt intag (RDI) av omega 3 räcker det med att äta fet fisk  tex sill & makrill ca 3-4 gånger per vecka. Detta ger dig även ett bra intag av selen, D-vitamin och jod. Observera att varken fiskpinnar eller fiskbullar innehåller något omega 3!

Tyvärr är det så att idag konsumerar alltför många alldeles för mycket omega 6 som då måste balanseras med ett ännu större omega 3 intag än vad RDI förespråkar, därav ett behov av kosttillskott. Din procentandel av fett på kroppen dikterar också hur mycket omega 3 du lär behöva då fettvävnad bidrar till inflammation i kroppen vilket omega 3 kan avhjälpa.

 

 

 

 

 

 

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.