Ska du träna om du är förkyld?

FörkyldDu har vad som verkar vara en riktigt dålig förkylning. Du hostar och nyser, och det är svårt att andas. Ska du träna?
Och om du gör det bör du pressa dig själv lika hårt som vanligt eller ta det lugnt? Kommer att träningen ha någon effekt, eller få dig att må bättre eller sämre?

Två mindre kända studier som publicerades för tio år sedan i tidskriften Journal Medicine and Science in Sports and Exercise visade resultaten på så stor förmån för motion att forskarna själva var överraskade.
Utredarna fann ingen skillnad i symtom mellan de som motionerade och de som vilade. Och det var ingen skillnad i den tid det tog att återhämta sig från förkylningar. Men när utövarna bedömde sina symtom, säger de att de kände sig OK och i vissa fall kände de faktiskt bättre.
Nu uppmuntrar Dr Leonard Kaminsky, en idrottsfysiolog vid Ball State University, människor att träna när de har förkylningar, åtminstone om de har den typ som producerar symptom som rinnande näsor och nysningar.

Han är mer försiktig vid andra typer av förkylningar som ger feber eller symptom nedanför halsen, såsom stockning i luftrören. Träna med en lindrig förkylning är inte något idrottare ifrågasätter, säger Dr Kaminsky, eftersom de flesta vill träna oavsett vad. ”Om något tenderar de att pressa sig för mycket, sade han.

The New York Times December 24, 2008

Medicine and Science in Sports and Exercise May 1997; 29(5):604-9

Medicine and Science in Sports and Exercise November 1998; 30(11):1578-83

1 svara
  1. Andreas Lanker
    Andreas Lanker says:

    Jag har många gånger tränat med en lindrig förkylning och det har nästan alla gånger känts bättre!
    Men det betyder inte att du ska springa iväg som vanligt och köra värsta passet, det hela bygger på att du känner din kropp och dess signaler.
    För ibland slår det fel, som tex för ca 3 veckor sedan då jag kände i maggropen att jag borde sagt nej till passet som jag hade lovat att ta…
    Hur gick det? Käpprätt åt…!
    Det utvecklades till en rejäl förkylning som satt i två och en halv vecka ;(
    Budskapet i detta: lyssna till ditt kropp och ”go with your gut feeling!”

    Svara

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.